Annonce – Dato 20 sep 2022
Ved blandt andet at udfordre leverandørerne på leveringsmetoderne, afprøve nye arbejdsmetoder og afsøge markedet for bæredygtige materialer som Uponors Ultra Rib 2 Blue, er det lykkedes at reducere projektets samlede CO2-påvirkning med 40 procent.
Havneområdet i Aalborg har for nyligt fået udvidet arealet med 20.000 nye kvadratmeter. Men forløbet bag udvidelsen af havnekajen har ikke fulgt en traditionel byggeproces i hverken valg af materialer, rådgivere eller entreprenører.
Port of Aalborg står bag en test af et nyt partnering-koncept, der har til formål at skabe et bæredygtigt byggeri i praksis fremfor gennem en traditionel total- eller hovedentreprise. I en partnering-aftale indgår parterne tidligt i forløbet en samarbejdsaftale, og der lægges øget vægt på tillid, vidensdeling og mulighed for løbende projektudvikling.
Det har givet projektets parter bedre mulighed for at lede efter rationelle løsninger med højere kvalitet og mindst mulig CO2-udledning i stedet for at tage udgangspunkt i projektets samlede pris.
Den alternative tilgang til projektet i Aalborg har dog også synliggjort en af de største udfordringer, som den danske byggebranche står overfor, hvis det skal lykkedes med den grønne omstilling: Branchens fortsatte fokus på billigste pris ved indkøb af materialer. I det givne projekt havde mange grossister svært ved at fravige prisen som vigtigste parameter, på trods af at de bæredygtige produkter var et ultimativt krav.
Uponor ønsker at medvirke til at reducere byggeprojekters CO2-aftryk og være med til at drive udviklingen i byggebranchen i en mere bæredygtig retning. Det kræver dog, at også entreprenører og grossister opdager og ser mulighederne i nye alternative produkter, og at de er parate til at fokusere på andet end kun pris. Projektet i Aalborg er et fantastisk eksempel på, hvordan branchen kan tage proaktive valg og tage næste skridt i den grønne omstilling.