Annonce – Dato 6 maj 2024
Kan broen reddes - eller skal man rive den ned? Billund Kommune stod med en udfordring med den gamle jernbanebro ”Den skæve bane”.
Broen i Grindsted var mærket af tidens tand, og med et par solide træer som havde plantet sig ovenpå med et rodnet som efter al sandsynlighed har ødelagt membranen, så går det pludseligt stærkt. Entreprenørfirmaet Ommen vandt et udbud fra Billund Kommune med en opdatering eller makeover for at sikre, at broen ikke falder fra hinanden lige med det samme og at de gående/cyklende, som bruger stien, ikke får beton i hovedet, når de passerer under.
Nogen har forsøgt at give broen et æstetisk løft med noget graffiti – om det pynter, kan man jo have forskelligt syn på, men det hjælper ikke på betonens nedbrydning.
Først fjernede entreprenøren alt løstsiddende materiale og den synlige armering blev korrosionsbeskyttet med Velosit CP 201. Skaderne blev herefter repareret med Velosit RM 202. En reparationsbeton, som opfylder kravene iht. EN 1504-3 klasse R3 og dermed velegnet til både bærende konstruktiv og æstetisk reparation. Et bevidst valg af entreprenøren Ommen, da en R3 reparationsbeton passede bedst til den gamle betontype på den eksisterende bro. Havde broen haft en bedre betontype kunne en R4 reparationsbeton som Velosit RM 205 med fordel have været valgt i stedet.
Efterfølgende har hele overfladen fået en overfladebehandling med Velosit WP 101 som tyndpuds. Denne overfladebehandling er sket med formålet, om at forstærke og genetablere konstruktionens modstandsdygtighed overfor de belastninger det danske klima udfordrer os med.
Nedenfor kan du se før og efter-billeder af projektet med renovering af broen i Grindsted.
Læs mere om betonrenovering her
Kontakt os hos Velosit Danmark, så vi kan kortlægge de bedste muligheder for dit kommende projekt.