Din ladestander stiller nye krav til eltavlen

Annonce – Dato 22 Aug 2023

Mere end hver tredje nye bil i marts i år var en elbil, og det er godt for den grønne omstilling. Men de mange nye ladestandere på villavejene udgør en øget risiko for elektrisk stød eller brand, hvis eltavlen ikke er up to date. Sådan lyder meldingen fra power management-virksomheden Eaton.

ladestander

Der kører nu 127.000 elbiler på de danske veje. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik i marts 2023. Mange elbilejere oplader bilen i carporten over natten. Det er godt for den grønne omstilling, men de mange private ladestandere udfordrer el-sikkerheden. Det stiller ifølge Steffen Andrè Skurdal, nordisk Field Product Manager fra Eaton, nye krav til teknologien i vores fejlstrømsafbrydere.

”Fejlstrømsafbryderen er vores nødbremse mod stød og brand, hvis der opstår elektriske fejl i elinstallationen. Derfor er det afgørende, at den følger med den teknologiske udvikling, så den kan beskytte os mod livsfarlige elektriske stød. I dag ser vi desværre, at eltavlerne ikke altid følger med udviklingen i vores installationer. Fx lever den mest almindelige RCD-type A, også kaldet HPFI, ikke op til opgaven, når mange nye elbiler skal lades op hjemme på villavejen,” siger Steffen Andrè Skurdal fra Eaton.

Han opfordrer derfor boligejere til at gå eltavlen efter i sømmene, når elbilen flytter ind og sikre sig, at de har den rigtige type fejlstrømsafbryder, der beskytter mod jordfejl. Han har følgende tommelfingerregler til elbilejere med egen ladestander.

ladestander fra eaton

Skift fra A til B

Har du en ladestander i carporten? Så bør du udskifte din almindelige HPFI-afbryder (også kendt som type A fejlstrømsafbryder) med en type B fejlstrømsafbryder.

Selvom en type A fejlstrømsafbryder yder beskyttelse til boligens installationer, er den i mange tilfælde ikke længere tilstrækkelig, da nye installationer som fx ladestandere ofte er bygget med energieffektivt udstyr, som kræver en del mere af din fejlstrømsafbryder. Her giver type B en allround sikkerhed. Den er designet til at reducere uventede afbrydelser – og endnu vigtigere at forhindre jordfejl i det elektriske system.

Pas på mormorladning

Bruger du den såkaldte ’mormorlader-løsning’ til privatopladning, hvor bilen oplades via nødladeren frem for at købe eller leje en ladestander, skal du være særligt opmærksom på, om stikkontakten kan klare belastningen ved en fuld opladning af elbilen.

Det skyldes, at nødladekablerne langt overstiger de 6 ampere, som en almindelig stikkontakt tåler. Så oplades elbilen fx mere end to timer i stræk, er der risiko for, at elinstallationen tager skade.

Vil du bruge mormorladning som en permanent, sikker og ikke mindst lovlig løsning, er det ifølge Steffen Andrè Skurdal vigtigt at få en autoriseret elinstallatør til at installere en ny og direkte kabling, der både har egen sikring og fejlstrømsafbryder i eltavlen.

Fejlstrømsafbryderens grønne ABC

  • Type A yder beskyttelse til standardapparater, men er ofte ikke tilstrækkelige til energieffektive el-apparater.
  • Type F yder beskyttelse til energieffektive el-apparater såsom hårde hvidevarer. 
  • Type B yder beskyttelse til mere komplekse grønne el-apparater som fx ladestandere, solcelleanlæg eller varmepumper.

Vil du vide mere om hvordan en optimal løsning ser ud til netop dit projekt, så tag fat i en af Eatons fagspecialister og hør mere.