Annonce – Dato 24 sep 2020
Det høje niveau af lastbalancering på Ecotap® opladningssystemerne er unikt og gør dem markante på markedet. Her måles den strøm, der i øjeblikket ikke kræves af bygningen, og distribueres videre til laderne. Systemet kommunikerer med elbilerne og kan derfor distribuere elektriciteten optimalt og sikre så meget strøm som muligt til opladningsnettet.
En Ecotap® lader kan derfor fungere i næsten enhver situation og forhindrer unødvendige, dyre og tidskrævende udvidelser af strømforsyningen. Dette er vigtigt, fordi ikke alle elbiler kan oplade med samme hastighed (1-/2-/3-faset). Med Ecotap® Load Management er flere niveauer af lastbalancering mulige og ikke uvæsentligt, så er softwaren gratis for kunderne!
Alle Ecotap® ladere er egnede til at levere 22 kW pr. ladepunkt. Denne effekt er dog ikke altid til
stede, hvorfor det er nødvendigt at fordele strømmen. F.eks. hvis der kun er 22 kW (32A) tilgængelig og to elbiler vil oplade samtidig, så deler laderen de 22 kW over de to elbiler, så de begge kan oplade ved 11 kW (16A). Så snart en af elbilerne forlader laderen eller batteriet er fuld opladet, returneres den tilgængelige effekt automatisk til den anden elbil, som derefter kan fortsætte med at oplade med maksimal effekt.
Når flere ladepunkter (f.eks. tre dobbeltladere med i alt 6 ladepunkter) er forbundet til den samme sikring, kan denne effekt fordeles med f.eks. 66 kW (± 100A) over elbilerne. Hvis seks elbiler oplades på samme tid, deles effekten mellem disse seks elbiler, og de får alle 11 kW. Når tre elbiler forlader laderen eller er fuldt opladet, kan alle biler oplade ved maksimal effekt.
Endelig kan der også balanceres når den tilgængelige mængde strøm er svingende. Hvis maks. er på 100A i det foregående eksempel som også er beregnet til andre elforbrugende apparater i bygningen, vil den maksimale effekt ikke altid være fuldt tilgængelig for elbilerne!
Ladestationernes samlede kapacitet er begrænset til 100A. Ved at placere Ecotap® Load Balancer i hovedtavlen, der måler forbruget i bygningen, beregnes hvor meget strøm der er til rådighed for laderne.
Hvis en bygning f.eks. har en 100A stikforbindelse og der er forbundet tre dobbeltladere, kan laderne distribuere 100A, som forklaret ovenfor, når der ikke forbruges energi i bygningen. Når selve bygningen også har brug for strøm (f.eks. 20A), fordeles kun 80A (± 55 kW) over laderne, så 13A (± 9 kW) kan fordeles på seks elbiler.
Endelig har Ecotap® dobbeltladerne indbygget et faseskift som betyder, at to 1-fasede elbiler aldrig trækker på den samme fase! Således behøver bilerne ikke at være balancerede, fordi detektering finder sted i systemet. Som en yderligere fordel vil elbilen oplade hurtigere.
Yderligere information: www.newtek.dk, tlf. 21 24 24 54.
Ecotap udvikler ladere til E-Mobilitet (elbiler, elmotorcykler, elcykler og elscootere)