Annonce – Dato 10 sep 2019
Solnedgangspladsen i Gammel Skagen er et enestående bevis på, at man er lykkedes med kampagnen ”Stedet Tæller”. Det en unik historie, hvor man har evnet at udfolde pladsens potentiale igennem 156 granitfliser med 31 forskellige former og 33 forskellige designs.
Solnedgangspladsen er for mange forbundet med en helt særlig stemning med bjergtagende solnedgange, der emmer af Skagen-poesi året rundt. Hver aften stimler folk til pladsen for at nyde det helt særlige lys fra solens sidste stråler, når de danser over havet. I samarbejde med billedhuggeren Ingvar Cronhammar, Kristine Jensens Tegnestue, Entreprenørfirmaet Trigon A/S samt Frederikshavn Kommune har ZURFACE produceret og leveret natursten fra eget brud på Bornholm (Moseløkke) til projektet.
På den ”nye” Solnedgangsplads har man skabt en unik løsning, hvor målet blandt andet var ikke at overskygge naturen og det særlige lys i Skagen. Pladsen består af et samspil mellem to dele: En solskive og en række små nye klitter. Solskiven på næsten 20 meter i diameter er prydet med 1264 polerede granitfelter, så skyerne og solens stråler reflekteres, når den går på hæld.
”Solnedgangspladsen er en helt unik fortælling. Det er et sted for alle, unge som gamle, turister såvel som lokale. Det er et sted, hvor man oplever solnedgange som ingen andre steder, og et sted, hvor man igennem samspillet mellem Ingvar Cronhammar og Kristine Jensen har skabt en ny solnedgangsplads med respekt for dens historie. Og det er vi i dén grad stolte af at have været en del af.”, udtaler Ole Sørensen, Partner i ZURFACE, og fortsætter:
”Solnedgangspladsen er et ganske særligt projekt, hvor solnedgangen forlænges via de polerede felter, som øger lyset i netop de minutter hvor solskiven forsvinder i horisonten. Anvendelsen af netop Moseløkke granitten er meget velovervejet og en stor del af installationens funktion. Det er uden tvivl et projekt, som vil få enorm opmærksomhed. Et sted, hvor lokale og turister vil strømme til og nyde den fascinerende solnedgang.”
Indramningen af solnedgangspladsen er lykkedes. Et smukt samspil med naturen med plads til alle. Scenen er nu sat til flere bjergtagende øjeblikke i det gamle Skagen.
Siden 2011 har kampagnen ”Stedet Tæller” kastet lys over yderområdernes potentialer, og adskillige projekter er sat i søen. Formålet med kampagnen er stærkere naturoplevelser, flere besøgende, skønnere kystbyer, længere turistsæson, erhvervsudvikling, afledte projekter, øget lokal stolthed og livskvalitet, som samtidig er nogle af de foreløbige resultater. Projekterne er til gavn for yderområdernes borgere, men også for de mange turister, som sætter pris på den autentiske, stedsspecifikke oplevelse.
Når projektet i Gl. Skagen er lykkedes, er det fordi det bygger på et stedbundet potentiale, og fordi projektet er realiseret gennem tætte samarbejder mellem kommune og forskellige lokale aktører – fra ildsjæle til private virksomheder. Styrken er også, at projekterne i høj grad hægter sig op på lokale, kommunale udviklingsstrategier og –planer, og at de alle har satset på høj arkitektonisk kvalitet, sikret gennem kvalificeret arkitektrådgivning.