Fokus på bæredygtighed og livscyklusanalyser har fået Københavns Lufthavne til at vælge ROCKWOOLs facadesystem til energirenoveringen af lufthavnens Hangar 4.
- Renoveringen af Hangar 4 er et pilotprojekt, der skal vise, at vi både kan forbedre indeklimaet, spare CO2 ift. både traditionelle løsninger og samtidig på sigt bidrage til, at energiforbruget i den renoverede bygning bliver markant lavere, forklarer Morten Primdahl, der er projektleder på byggeprojektet i Københavns Lufthavn.
Renoveringen indebærer afmontering af gammel facade og opsætning af ny med mere isolering, bedre sikring af kuldebroer samt nye vinduer.
Hangaren er bygget i 1958 med 100 mm isolering på facaden under stålpladeprofiler. I renoveringsprojektet har lufthavnen regnet på forskellige løsningsforslag, men valget faldt på ROCKWOOLs facadesystem REDAir Multi, hvor 200 mm isolering monteres på den eksisterende betonmur, fæstnes med stålprofiler, som også bruges til at bære den endelige facadebeklædning. Systemet er effektivt, fordi det er hurtigt at montere, og at klimaaftrykket er lavere end andre tilsvarende løsninger:
- I projekteringsfasen blev der regnet på flere forskellige løsninger. Vi valgte løsningen med den bedste livscyklusanalyse, og hvor vi helt konkret sparede næsten 8,5 tons CO2 på materialevalg alene, forklarer Morten.
Ud over produktets livscyklus og kvalitet, var et krav for Københavns Lufthavn også genanvendelighed - og ROCKWOOL's genanvendelsesordning var en ideel løsning. Denne ordning betyder, at både den gamle stenuld og evt. overskydende stenuld fra byggeriet bliver indsamlet og sendt retur til ROCKWOOLs fabrikker, hvor det smeltes om og indgår i produktionen af ny isolering.
Fokus på bæredygtighed og livscyklusanalyser har fået Københavns Lufthavne til at vælge ROCKWOOLs facades ...