Annonce – Dato 2 maj 2024
SF Pontona bygger flydebroer til langt værre vejr end det danske
SF Pontona er én af verdens førende leverandører af flydende konstruktioner af beton og har produceret pontoner på fabrikken i Havnen i Vallhamn på Tjørn siden 1918.
SF Marina System er i over 50 lande og har siden 2010 til danske havne leveret rundt regnet 70 installationer gennem dattervirksomheden SF Pontona Aps.
Flydebroerne fra SF Pontona er robuste konstruktioner, som er forberedt til mere ekstremt vejr i fremtiden.
De har en forventet levetid på 50 år med minimale udgifter til vedligeholdelse – typisk er udgiften i en tiårig periode 200 kr. per løbende meter til udskiftning af sliddele som koblinger.
”Vores løsningerne er testet i meget hårde miljøer, og de holder i al slags vejr”, fortæller Henrik Breuning, direktør og medindehaver i SF Pontona Aps.
”Vi bygger til hårdere og større bølger, end vi oplever herhjemme, og vi gør særlig meget ud af at dimensionere koblingerne mellem flydebroerne til at kunne holde til, at elementerne bevæger sig i forhold til hinanden. Der er store kræfter på spil, og sammenkoblingerne skal være ekstremt stærke. En stor del af vores udvikling siden midten af firserne har været koncentreret om koblingssystemerne”, forklarer han.
”Vi har mange installationer på den amerikanske østkyst, hvor koblingerne virkelig bliver testet. Derudover har vi installationer i Mellemøsten i meget saltholdigt vand, som stiller store krav til betonen i konstruktionen. Og is har vi erfaring med fra Sverige, Norge, Island og Grønland”, siger direktør Henrik Breuning.
Flydebroer bliver i dag også forberedt til højere vandstand ved 100 års hændelser. De kører op og ned fastgjort til pæle, som er højere end tidligere årtier.
For nylig leverede SF Pontona Aps én af de hidtil største flydebroer i Danmark til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen, hvor de kæmpestore arbejdsbåde skal lægge til i de kommende år. Flydebroen blev opbygget med de store pontoner i SF1800 serien med 100 cm fribord, som anvendes til tunge fartøjer eller flydende boliger.
Flydebroen blev fragtet fra Sverige på lastbiler med politi-eskorte, og undervejs blev Øresundsbron midlertidigt lukket i tre omgange.
Et andet mindre projekt for nylig var en flydebro til Bogense Havn & Marina med pontoner i SF Pontonas populære serie SF1000, som er udviklet gennem 30 år med gennemarbejdede tekniske løsninger. Konstruktionen omkring koblingsboksene spreder lasterne i betonen på en måde, der gør serien til en af de stærkeste på markedet. En gammel pælebro blev revet ned som en del af projektet, og den ny flydebro blev leveret med ekstremt stærkt Azobé træ fra Congo monteret fra fabrikken i Sverige.
Som totalentreprenør tager SF Pontona i projekter ansvar for hele forløbet fra idé til det færdige resultat, så kunden får den bedste løsning til sin havn. SF Pontona ApS er datterselskab til SF Marina System Göteborg og står for alt salg af pontoner og Y-Bomme i Danmark. Selskabet sælger og monterer alt fra små jollebroer og badebroer til store bølgebrydere. SF Pontona Aps markedsfører også tilbehør til flydebroer som blandt andet sikkerhedsstiger, gangbroer, elforsynings-standere og pullerter.
Produkt: Bølgebryder