Annonce – Dato 28 jan 2020
For den tyske virksomhed er det ikke bare en farve – det er udtryk for et ansvar over for miljøet og samfundet. Det handler om at sænke vandforbruget både internt og hjemme hos forbrugerne, og ikke mindst om at sænke det generelle ressourceforbrug og tænke over, hvordan hver eneste handling påvirker miljøet. Hansgrohe har mange års erfaring med vandspareteknologier på højeste niveau.
Allerede i 1987 lancerede de deres første vandbesparende bruser – senere fik teknologien navnet EcoSmart, og i dag findes den i over 25 % af firmaets sortiment. Det konsekvente fokus på dette område har blandt andet resulteret i, at Hansgrohe i 2018 er blevet kåret som sanitetsbranchens mest bæredygtige virksomhed af det tyske magasin FOCUS.
Hvis du vælger miljøvenlige produkter kan du spare mange liter vand helt uden at skænke det en tanke. Det sørger Hansgrohes grønne teknologier for. En stor del af Hansgrohes brusere fås i EcoSmart-versioner, der bruger 9 eller helt ned til 6 liter vand i minuttet. Det er op til 60 % mindre vandforbrug end gængse bruseprodukter.
Også ved håndvasken kan du spare mange liter vand hver eneste dag. Hansgrohes EcoSmart-teknologi er integreret i alle firmaets håndvaskarmaturer, så uanset, hvilken stil eller størrelse din vandhane skal have, er vandforbruget reduceret til 5 l/min. Nogle vandhaner fra Hansgrohe fås faktisk med endnu en smart teknologi: CoolStart. Når du åbner et almindeligt håndvaskarmatur med grebet i midterposition, får du lunkent vand. Med CoolStart er det kun det kolde vand, der strømmer ved den neutrale, midterste grebsposition.
En lang række processer går forud for, at vandhanerne og bruserne monteres hjemme hos forbrugerne. Millioner af produkter sendes hvert år ud af Hansgrohe-fabrikkerne, der alle lever op til meget ambitiøse miljøkrav. Her spiller genanvendelse en central rolle: Alt, der kan genbruges, bliver det.
Vand, varme og restprodukter, der normalt ville blive til affald, bruges igen i andre dele af produktionen. På den måde reduceres vand- og elforbruget samt mængden af miljøskadeligt affald år efter år.
Hansgrohe-fabrikken i Offenburg var forud for sin tid, da der i starten af 90’erne blev monteret solceller på taget og rejst et 22 m højt solartårn uden for bygningen. Det var længe før, samfundet og lovgiverne satte fokus på området – men virksomheden så miljøgevinsten i at generere strøm fra solens stråler.