Liljencrantz for Kvänum

Annonce – Dato 16 jan 2020

Sanselighed, tekstur, organiske materialer og håndværk med høj detaljegrad er væsentlige elementer i Kvänums nye køkkenunivers: Liljencrantz for Kvänum, designet af den svenske designer Louise Liljencrantz. Resultatet karakteriseres af stringente linjer og et stramt formsprog i krydsfeltet mellem japansk minimalisme og klassisk victoriansk herregårdsstil.

Liljencrantz for Kvänum, designet af den svenske designermellem japansk minimalisme og klassisk victoriansk

De rå materialers enkle udtryk

Med udgangspunkt i modebranchen vakte Louise Liljencrantz opsigt i 2017 med sin første møbelkollektion, og køkkenkonceptet for Kvänum er en naturlig udvikling herfra, inspireret af rejser rundt i verden. Resultatet er blevet et udtryk, som hun selv beskriver som en blanding af Downton Abbey og Japan: ”Mit design har rødder i de rå materialers enkle udtryk. Materialer, som når de har været i hænderne på dygtige håndværkere, stadig udtrykker autenticitet,” fortæller Louise Liljencrantz.

Fokus på naturen og lang levetid

Det rustikke og taktile er det dominerende anslag. En fortælling, der ifølge arkitekt maa Joelina Løkke fra Kvänum er central i en tid, der søger efter mere stoflighed og varme. ”Vi vil have mere sjæl ind i de ting, vi omgiver os med. Derfor er der fornyet fokus på naturen og på gennemarbejdet håndværk med lang levetid,” forklarer Joelina Løkke, og understreger at Liljencrantz for Kvänum er et moderne køkken med samme høje håndværksniveau og detaljegrad, som karakteriserer Kvänums klassiske køkkenkollektion.

Det rustikke og taktile er det dominerende anslagVi vil have mere sjæl ind i de ting, vi omgiver os med

Rette vinkler og lige linjer til såvel klassiske som moderne hjem

Liljencrantz for Kvänum kræver rum og luft. Køkkenet består hovedsagelig af underskabe med hylder og skuffer på skinner, den øvrige opbevaring foregår på åbne reoler og i vitriner. Særkendet er de heldækkende, mørkbejdsede egetræslåger, der er indrammet af en dyb, slank liste med en skarp profil - så dyb, at der er plads til et integreret skjult greb. Indvendig er skufferne monteret med nubuk i bunden.

”Det er netop de markante lister og kontrasten med de mørkere hyldebærere og de mørke kontrastlister i vitrinelågerne, der giver Liljencrantz by Kvänum sit meget markante udtryk. Her er stærke referencer til japansk formgivning, til shakernes håndværksmæssige fokus, og til stiliserede klassiske køkkener, men i høj grad også til det formsprog, som den store amerikanske arkitekt Frank Lloyd Wright benyttede sig af i sin moderne arkitektur helt tilbage i 1930’erne og 1940’erne,” fortæller Joelina Løkke, og fortsætter: ”Der er noget meget tidsløst over det nye køkkenunivers, som gør det velegnet i såvel klassiske som moderne hjem. Alt efter materialevalg i øvrigt vil køkkenet fungere lige så godt i en supermoderne lejlighed som i en funkisvilla.”

Mørkbejdset egetræ og portugisisk marmor

”I vores showroom i Hellerup har vi valgt at kombinere det rustikke, mørkt bejdsede egetræ med bordplader, vægge og emhætte beklædt med en grålig portugisisk marmor. På gulvet har vi lagt gulve fra Bolon for at understrege stofligheden og sætte det bløde op mod det hårde, ligesom vi også tilføjer luftige gardiner for at opnå en let og indbydende atmosfære,” slutter Joelina Løkke

Liljencrantz for Kvänum kan kombineres med Ramel vitrine-skabe og højskabe med glatte låger fra Brahe-serien.

Yderligere information: www.kvanumkøkken.dk, tlf. 33 32 22 88.