Annonce – Dato 2 Feb 2023
God akustik kan ændre adfærd! Brug musikken strategisk.
God akustik bestemmes af en række parametre, som er nødt til at harmonere med rummets anvendelse. God lyd dannes således ikke alene af højttalerne, men er et samspil mellem højttalere og rummets akustik. Desværre ser vi mange nye færdige projekter, hvor der har været fokuseret langt mere på det visuelle end på akustik. Kommer lyden ikke ind tidligt i planlægningen, ender det oftest med meget store grundlæggende problemer, som kan være svære og dyre at rette op på.
Taleforståelighed er et udtryk for, hvor godt tale kan høres og forstås i et område/lokale. Det er væsentligt, hvor godt man opfatter det talte ord - ikke mindst i områder/lokaler skabt til formidling, som for eksempel indkøbscentre, kirker, sportshaller, stadions, banegårde, konferencerum samt teater/koncertsale. Taleforståeligheden påvirkes af mange faktorer, herunder: selve talesignalet, fra hvilken retning lyden kommer, mængden af baggrundsstøj og ikke mindst områdets/lokalets efterklangstid. Den mest almindelige måde at udtrykke taleforståelighed på er ved hjælp af Speech Transmission Index (STI-værdi).
STI er en måle- og beregningsmetode, hvori der indgår en række parametre og på basis af dem kan man beregne den taleforståelighed, der vil kunne opnås under de givne omstændigheder. Et ganske udmærket lydanlæg vil således kunne resultere i en dårlig taleforståelighed, hvis området/ lokalet har en lang efterklangstid, samtidig med at lytteren befinder sig langt fra højttaleren. STI-indekset angiver taleforståeligheden på en skala fra 0 til 1, hvor intervallet under 0,3 svarer til "uforståeligt". F.eks. skal et talevarslingsanlæg afspille en klar talebesked som tydeligt kan høres og forstås. Det betyder, at den målte STI værdi skal være minimum 0,5 i henhold til DBI vejl. 24.
Der er mange muligheder med musik- og lydbranding. Kunsten består i at begrænse sig og i at finde den rette balance, så det ikke ender i musik- og lydkaos. Derfor er det også vigtigt, at man som virksomhed går strategisk til værks. Ellers opstår der budskabs forvirring. Musikken fungerer dog ikke alene. Den spiller i sammenhæng med en masse andre elementer: lys, indretning, atmosfære, dufte, varer, service etc. Det handler om hele oplevelsen. Den rette musik på det rette sted giver positive resultater på bundlinjen, kundeservice og image.
Kontakt os for at få mere information.
Megasound leverer samt rådgiver omkring lydmålinger, limitering og plombering