Annonce – Dato 3 Dec 2019
Danske byggevirksomheder har igennem mange år har hængt i bremsen, når det kommer til implementering af IT. Og med god grund. For hvor andre brancher har kunnet høste fordelene ved at digitalisere arbejdsgangene, er det langt sværere i en branche, hvor 90% af medarbejderne ikke er på kontoret i løbet af arbejdsdagen.
- Hvis et system skal hjælpe en håndværker, skal det kunne bruges, hvor han er. Hvis han først skal ind forbi kontoret og indtaste en hel dags informationer, når har er færdig med dagens opgaver, er det ikke en hjælp. Det er en forhindring. Med smartphonen har vi mulighed for at nå direkte ud i lommen på håndværkeren på en måde, der giver mening for ham, forklarer Steffen Meyer, administrerende direktør i NetHire, der udvikler materielstyringssystemer til virksomheder i byggeriet.
IT kan i dag fjerne en masse besværlige processer, som for 10 år siden var umulige at gøre noget ved – eksempelvis kan håndværkere i dag med mobiltelefonen på få minutter indlevere timesedler eller bestille varer med levering.
- Statistisk set forlader en håndværker sin arbejdsplads halvanden time om dagen for at hente værktøj eller materialer. Det er jo reelt halvanden times tabt arbejdsfortjeneste. Hver eneste dag. Det behøver han ikke, nu hvor grossist- og udlejningsbranchen kan levere varer på en time.
Hos NetHire har de endda taget det skridtet længere. Her har de integreret deres opkobling til transportfirmaer i deres materielstyringssystem, så det ikke bare er leje- og købevarer, der kan leveres til byggepladsen på en time, men også firmaets egne værktøjer.
- Når varen kan leveres på en time, er 9 ud af 10 ture til lager eller grossist unødvendige. På den måde kan vi øge produktiviteten uden at håndværkeren skal løbe hurtigere. Det giver mening for både mester, håndværker og kunden.
Læs mere om, hvordan I giver jeres medarbejdere mere tid på pladsen.