Annonce – Dato 28 Apr 2020
AKUART akustiske vægpaneler med print var et oplagt valg, da mødelokalerne i Carlsberg Groups nye hovedkvarter skulle indrettes til at understøtte lydkvaliteten ved videokonference samt omfatte et stærkt visuelt designkoncept udarbejdet af brand bureauet e-Types.
Brugen af lyddæmpende lofter i moderne kontorbygninger er standard. På trods af dette lider de fleste mødelokaler alligevel under dårlig akustik “Det skyldes en grundlæggende fejl, når man prøver at designe gode akustiske miljøer. Fejlen ligger i at hårde parallelle vægge er for tæt placeret på hinanden. Dette resulterer i, at lyd bevæger sig i det horisontale plan mellem to hårde overflader, der forårsager flutter ekko. Udover flutter ekko har mødelokaler også en tendens til at forstærke nogle frekvenser i den menneskelige stemme på grund af mødelokalernes geometri. Det forårsager en rungen i de lave frekvenser, som sænker taleforståeligheden og dermed også brugeroplevelsen ved videokonferencer”, uddyber akustisk ingeniør Steffen Spangmose hos AKUART.
AKUARTs akustiske paneler, i bedste absorptionsklasse A, er udviklet til at sikre optimale omgivelser for den menneskelig tale og hørelse. “Vi har designet vores produkter til at absorberer lyd over et bredt frekvensområde, som effektivt minimerer efterklangen ved tale. Det skyldes især designet af vores akustiske paneler, som udover en 40 mm absorbent består af et lufthulrum samt en tæt membran-absorbent. Kombinationen af disse egenskaber sikrer en særlig effektiv lyddæmpning også ved de lave frekvenser. Det forbedrer den direkte tale samt optimerer taleforståeligheden betydeligt, hvilket er stor fordel i mødelokaler og brugeroplevelsen af disse” supplerer Bjørn Berthelsen partner i AKUART.
AKUARTs akustiske løsninger med et stærkt fokus på printkvalitet gav samtidigt det danske brand bureau e-Types det perfekte medie til at udrulle et stærkt visuelt design koncept, der udover at fungere som kunst på væggene skulle imødekomme et stærkt ønske fra Carlsberg om at gøre deres over 140 globale sub brands mere synlige inden for hovedkvarteret. Ved at optimere lydmiljøet og kommunikere virksomhedens imponerende portefølje af underselskaber har løsningen vist sig at være et skoleeksempel i både funktionel og æstetisk akustikregulering.
Læs AKUARTs guide om bedre akustik i mødelokaler her