Annonce – Dato 8 sep 2020
Beskyt ladeinfrastruktur og elektriske køretøjer mod skader som følge af lyn og overspændinger, i overensstemmelse med kravene i IEC 60364-4-44, 443, IEC 60364-7-722 og VDE AR-N-4100.
Det hurtigt voksende marked for e-mobilitet er interessant for såvel industri, forsyningsselskaber, samfund og borgere. Operatørerne sigter mod at opnå et overskud så hurtigt som muligt, så det er vigtigt at forhindre driftsstop. Dette gøres ved at inkludere et omfattende lyn- og overspændingsbeskyttelseskoncept allerede på designstadiet.
Lynnedslag og overspændinger bringer den følsomme elektronik i ladesystemer i fare. Det er ikke kun ladestanderen der er udsat, men også kundens bil! Nedetid eller skader kan hurtigt blive meget dyrt. Ud over reparationsomkostningerne risikerer operatøren også at miste sine kunders tillid. Pålidelighed er højeste prioritet på dette teknologisk unge marked.
Beskyt ladesystemer og elektriske køretøjer mod kostbare skader på:
Ladestationer er påkrævede hvor elektriske køretøjer parkeres i en længere periode: på arbejdspladser, derhjemme, i ”park&ride”-anlæg, underjordiske parkeringspladser, parkeringshuse i flere etager, ved busstoppesteder (for el-busser) osv. Derfor installeres der i øjeblikket flere og flere ladestationer (både vekselstrøm og jævnstrøm) i såvel private, semi-offentlige som offentlige områder – og det giver en stigende interesse for omfattende beskyttelseskoncepter. Disse køretøjer er simpelthen for dyre, og investeringerne er for høje, til at risikere lyn- og overspændingsskader.
I tilfælde af tordenvejr er især de følsomme elektroniske kredsløb for controller, tæller og kommunikationssystem i fare. Satellitsystemer, hvis ladepunkter er forbundet med hinanden, kan ødelægges på et øjeblik ved bare et enkelt lynnedslag.
Et lynnedslag forårsager ofte overspændinger, der skader følsomme elektronik. Hvis sådanne overspændinger opstår under opladningsprocessen, er det meget sandsynligt, at køretøjet også bliver beskadiget. Elektriske køretøjer kan typisk modstå op til 2.500 V - men spændingen, der produceres ved et lynnedslag, kan være 20 gange højere end det.
Afhængigt af placering og risikoprofil kræves et individuelt tilpasset lyn- og overspændingsbeskyttelseskoncept.
Hvilke standarder skal tages i betragtning for ladeinfrastruktur til elkøretøjer?
IEC 60364-7-722 - Krav til specielle installationer eller placeringer - Forsyninger til elektriske køretøjer
Fra juni 2019 er den nye IEC 60364-7-722 standard obligatorisk for planlægning og installation af overspændingsbeskyttelsesløsninger for forbindelsespunkter, der er tilgængelige for offentligheden.