Annonce – Dato 20 jan 2022
Skærmbaserede løsninger fra dnp Visiosign understøtter organisationens arbejde.
God intern kommunikation øger arbejdsglæden og sammenhængskraften i en virksomhed, siger eksperter, som vurderer, at intern kommunikation ofte bliver nedprioriteret til fordel for ekstern kommunikation.
”God intern kommunikation er den lim, der får en virksomhed til at hænge sammen.” Sådan siger lektor Bjarne Rostbøll Christiansen, der underviser i ledelse og kommunikation på erhvervsakademiet Cphbusiness. Han vurderer, at intern kommunikation er en disciplin, som virksomheder i årevis har nedprioriteret i forhold til ekstern kommunikation.
”Konsekvensen af ikke at prioritere intern kommunikation lige så højt som den eksterne er, at medarbejderne ikke kan genkende det billede, virksomheder giver af sig selv udadtil. Ledelsen kommer til at fremstå utroværdig, og det går ud over medarbejdernes motivation. De har svært ved at se sig selv i organisationens værdier og strategiske målsætning”, forklarer Bjarne Rostbøll Christiansen. Han peger på, at intern kommunikation har et godt udgangspunkt i Danmark, hvor mange medarbejdere er meget engagerede i deres arbejde.
Han bakkes op af kommunikationskonsulent Kresten Schultz-Jørgensen, der har mange års erfaring med at rådgive virksomheder i intern kommunikation. Kresten Schultz-Jørgensen mener, at god intern kommunikation er afgørende for arbejdsglæden og sammenhængskraften på en arbejdsplads:
”En velstruktureret ledelseskommunikation gør, at medarbejderne aldrig er i tvivl om, hvad de skal bidrage med og hvorfor,” siger han og tilføjer, at god intern kommunikation sikrer en god arbejdskultur og gør det lettere at tiltrække dygtige medarbejdere og udvikle de bedste produkter, fordi der er en klar retning for virksomheden.
Eksperterne forklarer, at der findes forskellige former for intern kommunikation. Der er den uformelle, som kan være løs idéudvikling ved kaffeautomaten eller i kantinen, og der er den formelle, som foregår til møder, på intranet, e-mails og lignende. Men ikke alle medarbejdere er lige flinke til at tjekke beskederne. ”Derfor kan det være en god idé at tænke i alternativer som eksempelvis informationsskærme”, siger Leo Christiansen, der er IT-direktør i dnp Visiosign, som med skærmbaserede løsninger hjælper virksomheder med at skabe et digitalt miljø, som understøtter organisationens arbejde.
”Med en velplaceret informationsskærm i kantinen eller et andet velbesøgt sted får medarbejderne relevante beskeder ved bare at gå forbi skærmen,” siger Leo Christiansen og peger på, at informationsskærme fungerer godt i virksomheder, hvor mange medarbejdere ikke nødvendigvis sidder foran en computer.
Intern kommunikation skal både rumme positive beskeder og de mere alvorlige budskaber, som en virksomhed har brug for at formidle.
Hvis intranet eller opslagstavlen er plastret til med informationer, mister medarbejderen overblikket og overser budskabet.
Husk, at enhver platform ikke er mere værd end den kommunikation, du formidler på den.
Med en klar retning for virksomheden styrker du arbejdsglæden og sammenhængskraften blandt medarbejderne.
Meget intern kommunikation er envejskommunikation fra ledelsen, men det er vigtigt, at medarbejderne kan give deres mening til kende, eksempelvis ved hjælp af en trivselsundersøgelse.
Få yderligere information om skræmbaserede løsninger her, tlf. 39 63 39 06.