Annonce – Dato 18 jan 2024
Forbo, selv producent af CO2 neutral linoleum, efterlyser kvantificerbare argumenter.
Allerede i 2014 barslede forbrugernes vagthund, Forbrugerombudsmanden, med regler om ”miljømæssige og etiske påstande”. Formålet var at beskytte forbrugerne mod 'vildledning og uetisk markedsføring' og fremme 'troværdig information til gavn for forbrugerne'. Forbrugerombudsmanden har senest fulgt op med en ”kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring” i 2021.
- Men i det forgangne årti har vi nu alligevel ikke savnet opfindsomme argumenter, som påståeligt ville redde miljøet, noterer en førende leverandør i byggebranchen, Forbo Flooring A/S der selv er producent af CO2 neutral linoleum .
- For Forbo er faktabaserede argumenter derfor en betingelse, når vi deltager i diskussioner om CO2 aftryk og det diffuse begreb 'bæredygtighed', præciserer teknisk chef hos Forbo, Thomas Kjær, som efterlyser, at produkternes miljøbudskaber skal være kvantificerbare - og ikke bare 'varm luft'.
- Lidt ærlighed er ikke af vejen, når vi fx vedgår, at ingen af os endnu har effektive løsninger på, hvordan vi opretholder økonomisk vækst og udbredelse af moderne industriteknologi samtidig med, at vi undgår at tære på eller forurene naturens resurser. Her er vi alle kun lige begyndt på læretiden; det er der bare ikke så mange, som har lyst til at tale om, forklarer Thomas Kjær. Teknikchefen medgiver samtidig, at der findes få produkter på byggeriets samlede materialelager, som er mere CO2 fornuftige og klimaneutrale end linoleum: En dej af linolie, kalk, harpiks, træmel og jute, udrullet i en kalander - det er håndværk for græsrødder på naturens egne betingelser. Og heller ikke mange af byggepladsens produkter kan fremvise mere overbevisende LCA-resultater (Life Cycle Analysis) end Forbos superstærke og sejlivede LVT-kollektioner (Luxury Vinyl Tiles).
Ja, de er af vinyl, erkender Thomas Kjær, men vel at mærke af den type, som for længst er renset for phtalater og uønskede kemiske stoffer; og fliserne kommer med lige netop den slidstyrke og levetid, som kan levere den unikke miljøprofil.
- Det samme kan man sige om Forbo-produktet Flotex, som bruges i infrastrukturens mest udfordrende brugssituationer. Det textile gulvprodukt er nemt at vedligeholde; og så er Flotex ekstremt slidstærkt, tilføjer Thomas Kjær. Det er jo sådan, det er.
- Og det er vi da selvfølgelig både glade for og stolte af; men vores ærinde i denne sammenhæng er et andet, siger teknikchefen hos Forbo Flooring:
- For at sigte efter ansvarlig bæredygtighed af hensyn til naturens ve og vel burde ikke bruges kommercielt, men i stedet ses som en samlet opgave at sikre byggeriets grønne profil til fordel for et renere miljø. Klimafornuft og produktudvikling, som kan reducere CO2 aftryk og undgå at belaste natur og miljø er noget, vi deler; ikke noget, vi slår hinanden oven i hovedet med, formaner Thomas Kjær.
- Vi mener at vi har favorable og miljøfornuftige gulvløsninger til det CO2-pressede byggeri med vores linoleum og LVT produkter! Arbejdet med at forbedre os er langt fra slut, men vi er godt i gang konkluderer Thomas Kjær, Forbo Flooring A/S.
Produkt: LINOLEUM
Produkt: LINOLEUM
Produkt: ALLURA DESIGN VINYLFLISER - LVT
Produkt: ALLURA DESIGN VINYLFLISER - LVT