Annonce – Dato 2 mar 2017
DBI’s brandtest i miniskala forkorter nye produkters ’time-to-market’
Mini-brandtest gør produktudvikling billigere
DBI’s brandtest i miniskala forkorter nye produkters ’time-to-market’
Nye byggevarer skal brandtestes, før de kommer på markedet. Brandtest i fuld skala er dog både tids- og omkostningskrævende, og så er det langt fra sikkert, at produkterne består første gang, de testes. Omvendt kan det også ske, at nye produkter klarer sig en del bedre end klassifikationskravet. I begge tilfælde er det penge ud ad vinduet for producenten.
Computersimulering og skalerede brandtests er derfor to centrale værktøjer i DBI’s projekt, PROFIL (Prototype Lab), som hurtigere og billigere skal give byggevareproducenter en indikation af deres produkts brandtekniske evner. Metoderne kan ikke anvendes til klassifikationsprøvninger, men er ment som et udviklingsværktøj, der dels gør det muligt at teste mange flere gange i et udviklingsforløb og dels giver et fingerpeg om, hvornår det kan betale sig at investere i en klassifikationsprøvning.
Til skalerede brandtests råder DBI både over en ovn til tests i mellemskala (1,5 x 1,5 x 1,5 m), en ovn til tests i miniskala (30 x 30 cm) og snart også over en såkaldt mobilovn (0,5 x 0,5 x 0,5 m). Alle tre ovne anvendes til indikationstests i produktudviklingsfasen. Den nye mobilovn skal desuden meget gerne blive så brugervenlig, at producenterne kan leje den med hjem og selv foretage alle de indikationstests, de har behov for, før de betaler for en klassifikationsprøvning.
Hvis du vil vide mere, så kontakt Anders Dragsted, der er brandteknisk rådgiver og projektleder på PROFIL-projektet hos DBI på tlf.nr: 51 80 01 39, e-mail.