Annonce – Dato 3 okt 2024
Rustfrit armeringsstål kan også give store besparelser i danske anlægsbyggerier
Fotos er fra byggeriet af udfletningsbro ved DTC Transportcenter Vejle Nord.
En ekspertgruppe ved det norske Statens vegvesen har regnet på muligheden for at bygge billigere tunneller ved at modernisere tunnelbyggeriet.
Fagfolkene er kommet frem til, at det vil være muligt at spare 5,4 milliarder norske kroner i tyve kommende projekter med byggeri af i alt 233 kilometer tunneller.
Gruppen kommer i en rapport med en lang række forslag, som både sparer penge og CO2 udledning – og særligt ét tiltag giver meget store besparelser. Ved at reducere tykkelsen på betonelementerne fra 15 til 12 centimeter er det muligt at nøjes med et enkelt armeringslag i stedet for to. Det giver mere beton mellem armeringsjernet og bjergvæggen på den ene side og mod trafikken på den anden.
”Dermed får vi en mere end stærk nok betonvæg. Hvis vi også bruger rustfrit stål, øger vi levetiden på tunnelvæggene fra 50 til 100 år. Så vi bruger mindre penge, samtidig med at vi skærer 65.000 ton af CO2 udslippet”, siger projektleder Marius Slinde i en pressemeddelelse fra Statens vegvesen.
Den midtjyske producent af armeringsstål, Arminox A/S er én af verdens førende leverandører af rustfrit armeringsstål til bygge- og anlægsbranchen. Virksomhedens adm. direktør René Holm mener, at mange af konklusionerne fra den norske rapport kan overføres til danske forhold, da den danske anlægsbranche ofte overser nogle af de afledte positive effekter ved at bygge de lettere konstruktioner med rustfrit armeringsstål.
”Rustfrit armeringsstål er dyrere end sort stål, men der er samtidig nogle gevinster både økonomisk og for miljøet, fordi det er muligt at spare i hvert fald 20 procent beton i dæklaget”, siger René Holm.
Besparelsen i forbruget af beton giver mulighed for også at spare på forbruget af stål, pointerer eksportchef Palle Kirkegaard Hansen, Arminox A/S.
”Når der forsvinder beton i konstruktionen, så er det muligt uden at forringe sikkerheden at reducere godstykkelsen i armeringen fra måske 12 til 10 millimeter, fordi den ikke længere skal bære så meget. Og mindre mængder materiale betyder, at der skal køre færre lastbiler til byggepladsen”, siger eksportchefen.
Der er store besparelser på vedligeholdelse af anlæg med rustfrit armeringsstål, som har en betydelig længere levetid end sort stål.
”Det er kæmpeomkostning for samfundet, hver eneste gang der er vejarbejde, og bilerne holder i kø”, siger René Holm.
”Det tager cirka 15 år for vandet at komme ned til det sorte stål i beton, så ruster det, og betonen krakelerer. Så skal asfalten og betonen af, så der er adgang ned til armeringsjernet, og der skal lægges et nyt lag armering og coates og nyt beton og nyt asfalt. Så holder det igen cirka femten år”.
”Men når der er brugt rustfrit armeringsstål, så skal man bare vedligeholde asfalten”, forklarer adm. direktør René Holm, Arminox A/S.
ARMINOX® var internationalt blandt de første til at udvikle rustfri stålarmering, og virksomheden udvikler sig konstant blandt andet gennem samarbejde med nationale og internationale forskningsinstitutioner, rådgivende ingeniører og stålproducenter.
For yderligere information kan Arminox kontaktes på tlf: 86 64 50 11 eller på mail: arminox@arminox.com