Annonce – Dato 9 Dec 2021
Hævning af vejstrækning, cykelsti på blød bund og ny jernbanebro.
Tåstrupvej i Solrød Kommune har de seneste år været oversvømmet flere gange, og som følge deraf har den i perioder været afspærret. I nærområdet er Tåstrupvej en vigtig og befærdet vej, og når den afspærres, generes rigtig mange mennesker, og derfor skulle Solrød Kommune finde en løsning på disse vej-oversvømmelser.
Ingeniørfirmaet Moe A/S valgte en løsning på problemet, hvor man ville hæve vejen på den aktuelle strækning. Først fjernede entreprenør Gorm Hansen A/S den eksisterende asfalt, vejkassebund og rabatter og skulle derefter indbygge et let fyldmateriale. De lette egenskaber ved fyldmaterialet var en forudsætning for, at fremtidige sætninger af vejstrækningen kunne begrænses, og her valgte Moe A/S at anvende det lette materiale Leca® 10-20, som kun vejer 245 kg/m³.
Leca® 10-20 blev leveret med lastbiler som tippede det af i udgravningen, så tæt på anvendelsesstedet som muligt for at optimere logistikken. På Leca-laget blev der i takt med leveringen udlagt køreplader, så lastbilerne kunne køre helt frem til tippestedet. En hydraulisk gravmaskine med reguleringsskovl blev anvendt til fordeling af Leca-materialet, og dens bælter blev anvendt som komprimeringsværktøj til en 10% komprimering af Leca-laget.
Over Leca-laget indbyggede entreprenøren vejkassen med tilhørende belægninger på helt traditionel vis.
Leca Danmark tilbyder i samarbejde med Mattle APS en ny simpel og stærk løsning til vej og sti med let trafik. Ved at kombinere det kubeformede, trykfordelende PermaWeb net med Leca® letklinker, får man en superlet konstruktion, som tilmed er betydeligt hurtigere at opføre end en traditionel stikonstruktion.
I Odsherred Kommune har man etableret en dobbeltrettet cykelsti langs Tuborgvej og dermed øget sikkerheden for cyklister på strækningen. Men da geotekniske forundersøgelser viste, at der flere steder var op mod 11 meter til fast jord, kunne man ikke vælge en traditionel løsning til opbygning af cykelstien. Kommunen valgte derfor en løsning med PermaWeb og Leca® letklinker, da der så kun skulle graves 10 cm af den eksisterende jord.
Leca® letklinkerne blev leveret med blæs, så entreprenøren kunne blæse dem direkte ned i nettets mange hulrum. Efter udlægning blev letklinkerne komprimeret med en pladevibrator, så den endelige højde var 20 cm. Der afsluttes ved at folde geotekstilen ind over Leca-laget. Ovenpå PermaWeb og letklinker udlagde man et lag stabilgrus, dels for at beskytte mod den varme asfalt, som cykelstien blev afsluttet med, og dels for at sikre, at opbygningen kan holde til tungere køretøjer, som asfaltudlæggeren og de mange landbrugsmaskiner, der kommer til at krydse cykelstien.
I forbindelse med Banedanmarks elektrificering af jernebanestrækninger har det nogle steder været nødvendigt at om- eller nybygge jernbanebroerne for at få plads til kørestrømsanlægget. Arkil har udført en af disse broer ved Hvidemøllevej i Randers.
Da undergrunden i området ved broen byder på betydelige blødbundsudfordringer (gytje), var det nødvendigt at tænke et let materiale ind i projektet for at undgå sætningsproblemer. Arkil valgte at bruge Leca® letklinker, som med en høj styrke og lav vægt (245 kg/m³) er et oplagt materiale til opfyld mellem de høje spunsvægge, der danner rammen for brorampen.
Næsten 10.000 m³ Leca® letklinker blev leveret med tipbiler, som kørte i pendulfart fra Leca-fabrikken få kilometer fra byggepladsen, og Letklinkerne blev hurtigt udlagt med gummiged i lag af en meter, op til en samlet lagtykkelse på 7 m. Det velkoordinerede samarbejde imellem Arkil og Leca sikrede indbygning af de første 4000 m³ på blot én uge.
Med Leca® letklinker i konstruktionen er opgaven nu garanteret en bæredygtig løsning. Med et inert, dansk produceret, keramisk materiale af danske råvarer, som tilmed kan holde i flere hundrede år, kan projektet nu trygt og sikkert fortsætte på vej videre mod sin afslutning.
Få yderligere information om Leca® Letklinker her, tlf. 87 61 02 01.