Annonce – Dato 16 mar 2021
Middelfart Kommune går gerne nye veje for at forbedre driften og servicen for borgerne. Det har de også gjort på vejområdet, hvor de har valgt at outsource vedligeholdelse og reparation af kommunens veje og stier til et lokalt asfaltfirma, nemlig Dansk Overfladebelægning (DOB) i Brenderup. Det er en løsning, der har vist sig at være den helt rigtige: Kommunen sparer penge og besvær, og borgerne har fået et vejnet, der er bedre vedligeholdt.
I 2020 besluttede Middelfart Kommune at outsource vedligeholdelsen af kommunens veje og stier til et lokalt firma.
Beslutningen blev truffet, efter kommunen i årene omkring 2015 havde investeret massivt i en gennemgribende opgradering af vejnettet. Kombineret med et par år med milde vintre betød det, at det ikke længere gav mening at have egne medarbejdere og materiel stående klar til at håndtere de færre reparationer. Opgaverne blev løst, når der var tid, og det var svært at argumentere for anskaffelse af nyt materiel.
Det resulterede desværre i, at kommunens borgere i en periode oplevede lange ventetider på reparation af opståede huller og revner, og derfor skulle der findes en anden løsning.
Efter en afsøgning af markedet valgte kommunen at outsource opgaven til Brenderup-virksomheden Dansk Overfladebelægning (DOB), der kunne tilbyde både en fleksibel løsning og en god pris.
Aftalen betyder, at Middelfart Kommunes entreprenørafdeling nu videresender reparationsopgaverne til en underleverandør med professionelt, tidssvarende materiel og erfarne medarbejdere, som kan rykke ud med kort varsel.
I forbindelse med aftalen med DOB lancerede kommunen også servicen Middelfart Borgertip, hvor borgerne via kommunens hjemmeside eller en mobil-app selv kan indberette huller og revner, der skal repareres. Entreprenørafdelingen vurderer indberetningerne og videresender derefter opgaven til DOB, der sørger for planlægning og udførelse af reparationerne.
”Det fungerer fremragende”, fortæller vejformand Lars Frandsen fra Middelfart Kommune og forklarer: ”Vi slipper for en masse besvær, og vi får ovenikøbet en bedre kvalitet for pengene. Det er effektivt arbejde!”
Kommunens borgere oplever også en større tryghed og professionalisme i behandlingen af indberetningerne, fordi DOB hurtigt kan fortælle kommunens medarbejdere, hvornår en opgave vil blive løst. Det betyder, at borgeren kan planlægge efter det og for eksempel parkere sin bil et andet sted, mens opgaven udføres.
Så udover at vejformanden kan konstatere, at standarden af belægningerne på kommunens veje og stier er blevet bedre, glæder han sig også over, at der nu kommer langt færre klager fra borgerne end tidligere. Derfor er det heller ikke nogen overraskelse, at han på spørgsmålet om en fortsættelse af aftalen svarer: ”Vi fortsætter – det er sund fornuft; andet vil slet ikke give mening!”.
Læs mere om Dansk Overfladebelægning her
Download PDF om reperation og asfaltopgaver her