Annonce – Dato 19 nov 2020
I en stadig mere folkerig og urbaniseret verden er det fornuftigt at bygge opad i områder, hvor pladsen er knap.
Et White Paper fra Peikko undersøger fysik og dynamik i høje bygninger og beskriver vigtige påvirkninger i forhold til design, såsom vind og seismiske horisontale belastninger.
Der diskuteres metoder til at reducere vindinduceret horisontal udbøjning og bevægelse samt ubehagelig bevægelsesopfattelse for folk på de øvre etager. Disse inkluderer dæmpere, som er særligt vigtige i beboelsesejendomme.
I det globale kapløb om bygningshøjde og for at overvinde manglerne ved et enkelt konstruktionssystem konkluderes, at det ofte er en god idé at integrere fordelene i forskellige systemer for at opnå den ønskede styrke og stabilitet. Stive rammer er økonomiske for bygninger på op til 25-30 etager, hvorefter deres horisontale deformation (udbøjning og bevægelse) bliver svær at kontrollere. Men hvis en stiv ramme kombineres med et stabiliserende vægsystem, giver den stivere konstruktion bygningen mulighed for at bygge op til 60-70 etager. For at bygge højere end dette kræves en mere kompleks konstruktion.
For at demonstrere vigtigheden af effektive bundplader og fundamenter fremhæves Peikkos dobbelthovedede forskydningssystem i Monde Condominiums, Toronto. Gennemloknings- og forskydningsskinner blev brugt i den femetagers underjordiske parkeringskælder, hvilket gjorde det lettere at bygge og tillod tyndere vægge og mere plads til parkering.
Slanke dæk maksimerer antallet af etager i forhold til bygningshøjde: 300 Main og Glasshouse-projekterne i Winnipeg, Canada, der brugte Peikko DELTABEAM®; og ÖBB, østrigske føderale jernbaner, hovedkvarter i Wien og Lighthouse i Århus, Danmark, der brugte slanke insitu-dæk kombineret med Peikko PSB® Gennemlokningsarmering.
DELTABEAM® Kompositbjælker reducerer højden af etageadskillelsen, så den akkumulerede højde over mange etager kan skabe en ekstra etage, hvilket øger investeringsafkastet.
På Lighthouse, der forventes færdig i 2022, udføres der efterspændte 200mm insitudæk med PSB® Gennemlokningsarmering.
Der gives flere eksempler på muliggørelse af hurtigere klatreforskalling til stabiliserende kerner: Nordbro i København og Taunus Turm i Frankfurt, som brugte en tids- og pladseffektiv kombination af en glideforskallet kernekonstruktion, præfabrikerede betonsøjler, bjælker og dæk, Peikkos PCs® Konsoller og PC® Bjælkesko.
Du finder eksempler på, hvordan Peikko gør det nemt at forbinde bygningskomponenter: Til Omniturm blev Peikkos HPKM® Søjlesko og COPRA® Gevindmuffeankre anvendt for at undgå vridningsmomenter mellem primær- og sekundærbjælkerne. For at minimere krantiden ved opførelse af Copenhagen Towers blev Peikkos HPKM® boltede samlinger brugt i 140 søjler.