Annonce – Dato 14 mar 2024
Nye CO2-afgifter motiverer danske virksomheder til at investere i grønne energiløsninger. Men det handler ikke kun om besparelser – det handler også om en attraktiv ESG-rapport og den signalværdi, der følger med.
Grønne energiløsninger har fået fornyet opmærksomhed og med god grund. Det mærker man hos DKTV, der etablerer solcelleanlæg til erhverv og boligforeninger. Når de nye CO2-afgifter træder i kraft fra 2025, kan det medføre betydelige meromkostninger for virksomhederne, men etablering af solcelleanlæg kan være en ideel vej at gå for at holde udgifterne nede.
”Afgiftsstigningerne motiverer helt naturligt virksomhederne til at kigge på grønne alternativer. Etablering af et solcelleanlæg kan reducere driftsomkostningerne markant. Samtidig nedbringes C=2-udledningen og dermed også de afgifter, som mange virksomheder har i udsigt,” siger Steen E. Axelsen, senioringeniør og direktør i Biegga – og som har samarbejdet med DKTV på en række solcelleprojekter.
Er der tale om nybyg, eller skal der lægges nyt tag, er det oplagt at tænke solceller ind. Jo højere strømforbrug, jo større er besparelsen, men som udgangspunkt vil langt de fleste virksomheder få gavn af et korrekt dimensioneret solcelleanlæg. DKTV anbefaler en screening med en uvildig rådgiver, som gennemgår data, strømforsyning og konstruktioner med henblik på at skabe klarhed over mulighederne samt investeringens potentiale.
”Ud fra denne screening kan vi vurdere, om projektet overhovedet kan realiseres, og om der er særlige udfordringer, der skal tages højde for. Derudover skitserer vi også projektets omfang, pris og tilbagebetalingstid samt de økonomiske og bæredygtige besparelser, som er afgørende for den endelige beslutning,” forklarer Steen E. Axelsen.
Solcelleanlægget vil automatisk højne bygningens værdi, og de lavere driftsomkostninger og CO2-afgifter smitter også af på regnskabet og dermed værdiansættelsen. Men det er ikke alene en investering, der gavner bundlinjen.
”At være CO2-neutral – eller være på vej mod det – kan være et vigtigt signal, der samtidig smitter af på ESG-rapporten. Dermed kan den grønne investering også blive et vigtigt kommunikativt redskab og et led i virksomhedens bæredygtighedsstrategi,” siger Steen E. Axelsen og slutter:
”For virksomheder, der henvender sig mod den miljøbevidste forbruger, vil der helt klart være point at hente, ligesom en dokumenteret grøn profil også kan være med til at tiltrække investorer såvel som de rigtige medarbejdere.”