Veje og cykelstier på blød bund

Annonce – Dato 30 mar 2021

I et moseområde på Korupsskovvej nær Kolind på Djursland havde man problemer med en meget blød undergrund, der igennem længere tid havde forårsaget sætninger, op til 1,5 m. Ved at anvende Leca® letklinker til lastkompensation under vejen kom man problemet til livs.

Veje og cykelstier på blød bund 	 Lastkompensation med Leca® letklinker

Traditionel lastkompensation var for dyrt

Syddjurs Kommune besluttede at udbedre strækningen igennem moseområdet og allierede sig i den forbindelse med ingeniørfirmaet Viggo Madsen A/S som rådgiver, og entreprenørfirmaet Gert Møller ApS som udførende.

Viggo Madsen A/S foreslog indledningsvis, at man lavede en lastkompensation under hele vejen, da problemet med sætninger ikke kun er centreret lokalt i moseområdet. Det viste sig imidlertid at være for dyrt, og man endte derfor med en løsning, hvor man til at starte med udelukkende udbedrede en strækning på 100 m i moseområdet.
Der er ved samme lejlighed blevet bygget en cykelsti, ligeledes med lastkompensation på den 450 m lange, særligt udfordrende strækning.

Viggo Madsen A/S foreslog indledningsvis, at man lavede en lastkompensation under hele vejen, da problemet med sætninger ikke kun er centreret lokalt i moseområdet

Leca® letklinker til lastkompensation

Leca® letklinker blev produktet, man valgte at anvende til at lastkompensere under både vej og cykelsti, da grus viste sig at blive for tungt og dermed også ville forårsage sætninger.

Om valget af materiale fortæller Morten Lynghus fra Viggo Madsen A/S:
Det er ikke første gang vi har brugt Leca® letfyld. For 12 – 15 år siden brugte vi princippet til nogle synshaller i Lystrup, og de ligger stadig fint. Derfor faldt valget også på Leca® letklinker til at løfte denne opgave”.

Under vejstrækningen har geotekniske undersøgelser vist, at vejen med tiden ville have sat sig mellem 35-50 cm på den 100 meter lange strækning, samt 25-30 cm på den resterende strækning, hvis ikke den var blev udført med lastkompensation.

Udførelsen

Ved indbygning af letklinkerne under vejen har man udgravet en del af den blødeste strækning, lagt geotekstil på og derefter udlagt 1.075 m³ Leca® 10-20, som er blevet fordelt i et lag på op til 80 cm. Afslutningsvis er geotekstilet blevet foldet rundt om letklinkerne, og vejen etableret ovenpå. Med den udførte løsning har man sikret maksimale sætninger på ca. 25 cm for hele vejstrækningen igennem moseområdet.

Under cykelstien har man ikke udgravet mosebunden, men i stedet udrullet geotekstil direkte ovenpå. Herefter er 2.362 m³ Leca® letfyld udlagt i en tykkelse på 1 m og afslutningsvis er cykelstien blevet etableret.

Leca® letklinker blev produktet, man valgte at anvende til at lastkompensere under både vej og cykelsti, da grus viste sig at blive for tungt og dermed også ville forårsage sætninger

Nem udlægning og fordeling

Christian Pannerup Jensen fra Gert Møller ApS fortæller, at: ”Bilerne kørte hen og tippede letklinkerne direkte ned i byggegruben ved vejbygningen”.

Dette foregik over grundvandsspejlet. Ved cykelstien var arbejdet derimod under grundvandsspejlet, så her blev der brugt en lidt tungere blanding af Leca® letfyld. Christian fortsætter: ”Leca® letfyld er bare så fantastisk, at vi kunne køre lastbilerne ud på laget og tippe af igen og igen.

Fordelingen blev udført ved hjælp af små Bobcat®-maskiner med larvefødder. Der opstod dog bundbrud undervejs, og man var derfor nødt til at ændre udlægningsmetoden. Letklinkerne blev herefter grabbet ud.

Det er første gang, at Christian Pannerup Jensen arbejder med Leca® letklinker, men han udtaler, at: ”det gik rigtig godt”.

En permanent løsning

Godt et halvt år efter færdiggørelsen af projektet var ingeniør Morten Lynghus været ude at se til vejen, og han konstaterede: ”Der er ingen problemer i forhold til lastkompensationen. Der er kun et lille hop dér hvor ny og gammel vej mødes, så den ligger ganske fint”.

Også Lars Bonde fra Syddjurs Kommune er yderst tilfreds med løsningen og udtaler: ”Der ikke har været nogle problemer efter genetableringen, vejen ligger fint nu”.

Læs mere om lastkompensation med Leca® letklinker

Yderligere information: www.leca.dk, tlf. 87 61 02 01.

Referenceprojekter fra Leca

Opførelse af almene boliger i Varde

Opførelse af almene boliger i Varde

Varde

Byggeherren, Varde Bolig Administration, ansøgte indledningsvis Varde Kommu...

Krøyers Plads - opførelse af boliger

Krøyers Plads - opførelse af boliger

Nybygning | København K | 190 Mio.Kr

Nybygning af boligblokke i København med 67 lejligheder på 7 etager . Selve b...

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset

Nybygning | København | 900,0 Mio.Kr

Nybygning af teater i København på 4 etager hvor den ene etage er under jorde...

GRØNT TAG PÅ FREDERIKSBERG I KØBENHAVN

GRØNT TAG PÅ FREDERIKSBERG I KØBENHAVN

Frederiksberg

1.100 m3 Leca® letklinker danner underlaget på et af de hidtil største grøn...